Tirant lo Blanc de Joanot Martorell
1. Cerca informació sobre Joanot Martorell. Explica la seva vida i conta aquell aspecte que trobis més particulars. Època a la qual pertanyia? Característiques?
Joanot Martorell (Gandia, 1413 - València, 1468), també conegut com Joan Martorell, va ser un escriptor i cavaller valencià. Especialment conegut per ser l'autor de la novel·la de cavalleries Tirant lo Blanc, va arribar a ser jurat de Xirivella.
2. Comenta la seva gran obra Tirant lo blanc. Penja al teu blog tota la informació que trobis, en fas un resum i copia'n un fragment. Explica les característiques de l'època medieval en aquest fragment i el contingut.
Cavaller i escriptor. Així es resumeix la
trajectòria vital de Joanot Martorell, un personatge excepcional del
segle XV amb una vida errant que el va fer viatjar per Anglaterra,
Portugal o Nàpols. Una vida presidida per la curiositat sobre el valor i
el significat dels ideals de la cavalleria. Un cavaller que va
esdevenir un escriptor, possiblement, amb el permís del seu cunyat
Ausiàs March i de Joan Roís de Corella, el més important de l’època en
llengua catalana.
Nascut
a Gandia entre 1405 i 1410, Martorell va ser un cavaller vigorós de
vida agitada. El 1437 va intercanviar unes enginyoses lletres de batalla
amb el seu cosí Joan de Montpalau, al qual acusava d’haver trencat la
paraula de matrimoni donada a Damiata Martorell, la germana de Joanot.
Arribats a la conclusió que les diferències entre els cosins només es
podien resoldre mitjançant una batalla a ultrança, és a dir, un combat
individual a mort, Martorell va haver de cercar un jutge imparcial que
els proporcionés lloc i data per a la lluita. Amb aquest objectiu va
viatjar a Londres, on va aconseguir que el mateix rei Enric VI
d’Anglaterra acceptés la judicatura. Finalment, el conflicte va
solucionar-se sense vessament de sang quan Joan de Montpalau va pagar
una quantitat considerable de diners a Damiata.
L’anècdota ens defineix al personatge: un
cavaller vigorós que no dubtava a l’hora de citar els seus enemics per a
la lluita. Però el que realment és important aquí és la seva estança a
Anglaterra entre març de 1438 i febrer de 1439. Allà va conèixer la
sumptuosa vida de la cort, el cerimonial de l’orde cavalleresc de la
Garrotera (Jarretière), va establir relació amb cavallers de tot Europa
i, en especial, va poder llegir els llibres que més endavant deixaren
solc en les seves obres literàries, destacant el vell (i bell) poema
francès Guy de Warwick.
El 2 de gener de 1460 comença la redacció de la seva gran obra Tirant lo Blanc,
obra que va dedicar a l’infant Ferran de Portugal, príncep que va
residir a Barcelona des de l’agost del 1464 fins al març del 1465, en la
la cort del seu germà Pere el Conestable, proclamat rei de la Catalunya
en el context de la guerra civil del segle XV. L’obra no apareixeria
publicada fins el 1490, quan, segons la teoria més estesa, Martí Joan de
Galva, que la tenia en possessió com a garantia per a satisfer un
deute derivat d’un crèdit, va acabar la novel·la i va portar-la a la
impremta. Va a dir que seria més plausible pensar que el veritable
continuador de la història va ser en realitat Joan Roís de Corella.
En el Tirant lo Blanc, Martorell
imagina un món dominat pel noble joc de les regles d’honor de la
cavalleria: la defensa de la justícia (i de les dones) convertida en el
principal objectiu de l’existència. El personatge escollit per a
desenvolupar aquesta concepció del món és un jove cavaller bretó que
entra en escena cavalcant el seu cavall i adormit. És un personatge
dolorosament conscient que una missió superior l’espera: està convençut
que el seu destí està en l’entrada en l’ordre de la cavalleria.
Així ho confessa a un ermità que es troba
al costat de la font on el cavall s’atura per beure aigua. La
consciència de voler formar part d’aquest selecte grup d’homes esdevé
dramàtica quan l’ermità li fa saber que tot el que necessita saber sobre
l’art de la cavalleria ja ha estat escrit. És a dir, el mite de la
cavalleria i el seu model de vida es relaciona amb la lectura de llibres
que parlen sobre la Taula Rodona del rei Artur. De la mateixa manera,
el protagonista, el jove Tirant, entén que la cavalleria és un camí per
assolir la fama, una manera de trobar el lloc en el món medieval.
Des
d’aquest moment, les seves aventures es convertiran en un exercici
d’interiorització dels valors de la cavalleria, uns valors que en el
segle XV aviat quedarien relegats a l’existència en els llibres com a
testimoni de la nostàlgia del temps passat. La idea de Martorell és
simple: treure de la literatura aquests valors i convertir-los en el
sediment d’una nova vida social. No és exagerat pensar que Martorell va
fer l’obra basant-se en el que ell somiava arribar a ser i mai va
aconseguir.
Per això Tirant és un heroi de ficció de
“carn i ossos” que està envoltat de personatges quotidians, és a dir,
personatges amb sentiments i defectes. El jove bretó executa les seves
accions sota la sospita de viure una ficció en la qual està rodejat
d’elements quotidians: el sexe, l’enveja, la crueltat, l’ambició…
Martorell ens presenta el món tal i com era en aquella època, creant un
món literari realista i allunyat del mite del Mediterrani. Així, podem
presenciar la vida d’un home en lluita amb si mateix, situat en el bell
mig d’una xarxa de dones (Carmesina, Viudareposada, Ricomana,
Estefania…) que marquen la seva existència.
Tirant es fa conèixer en festes
cortesanes i combats a Anglaterra, esdevé cap de forces armades que
socorren l’illa de Rodes i l’imperi grec, el qual defensa contra la
invasió dels turcs i, després d’una llarga campanya al nord d’Àfrica,
torna a Constantinoble on mor. Després de les seves gestes Tirant ja no
és un cavaller qualsevol, ara és conegut arreu. L’extensa narració,
alguns crítics parlen de l’existència d’un conjunt de novel·les dins
d’una sola novel·la, ofereix tot un seguit de descripcions de
procediments i recursos militars, ginys de guerra i moviments de tropes
propis de l’època i que fan comprendre la gran perícia de Tirant com a
estrateg, tant en combats de terra com de mar. És així com la novel·la
esdevé un preciós document de l’època.
Les aventures cavalleresques i militars
són acompanyades de la narració dels amors de Tirant i Carmesina, la
filla de l’emperador grec. Els amors de Tirant i Carmesina, emmarcats en
el context de la vida cortesana de la ciutat de Constantinoble, són
narrats amb una profunda visió sentimental i psicològica, tot presentant
detalls alhora cortesans i sensuals. Aquests matisos fan que no puguem
considerar el Tirant lo Blanc un llibre de cavalleries convencional. És innovador, fill de la revolució cultural del seu temps.
El Tirant és la història d’un cavaller
que s’enfronta amb el seu destí guerrer i amorós, un repte que
esdevindrà llegenda en aconseguir allò que els reis de la seva època van
ser incapaços de fer: defensar amb èxit Constantinoble de l’ofensiva
turca. En definitiva, tant pel seu contingut com per la seva forma
expressiva el Tirant lo Blanc és una de les grans novel·les europees de tots els temps, com ja ho va afirmar Cervantes en el Quixot
quan va salvar l’obra de la crema dels maleïts llibres de cavalleries
que havien fet embogir el seu protagonista, i té la primacia entre la
novel·lística catalana.
No hay comentarios:
Publicar un comentario